Arval Mobility Observatory Norge har publisert sitt flåte- og mobilitetsbarometer for 2022. Barometeret viser at Norge er et foregangsland når det gjelder bruken av elektriske varebiler. 22 prosent av alle firmaer med varebiler (som deltok i undersøkelsen) har allerede implementert elektriske varebiler, sammenliknet med 8 prosent ellers i Europa.
For stadig flere bedrifter står FNs bærekraftsmål sentralt. Miljøvennlig transport og redusert klimautslipp er derfor noen av hovedgrunnene til at deler av firmabilparken har blitt elektrifisert. Bedrifter som går til innkjøp av elektriske varebiler kan, avhengig av størrelse på bilen, få inntil 50 000 kroner i støtte fra Enova. Enova kan i tillegg tilby klimarabatt til ladere.
- Siden 2019 har en støtteordning gjennom Enova vært et viktig virkemiddel fra myndighetene for å elektrifisere varebilmarkedet. Denne støtten bør forbedres, mener kommersiell direktør i Arval AS, Stian Eriksen.
Reduserte kostnader ved å velge elektrisk
En annen årsak til at bedrifter går over til elektriske varebiler er for å redusere drivstoffutgiftene, samt drifts- og vedlikeholdskostnadene. I tillegg vil bare bompengereduksjon eller -fritaket spare deg for flere tusen kroner i måneden.
- Selv om anskaffelse av elektriske varebiler henger etter, så øker salget og mange nye modeller entrer markedet. For mange står og faller en eventuell overgang til en batteridrevet bilhverdag på rekkevidde, lasteevne og lademuligheter, forteller Eriksen.
Lysere tider i vente for elvarebilmarkedet
Den norske støtteordningen til elektriske varebiler er svakere enn i en hel del andre land - dette til tross for at andre land har svakere ambisjoner for hvor raskt de skal elektrifisere varebilmarkedet. Dagens momsfritak har mindre betydning for varebilene.
En forklaring til at elvarebilmarkedet henger etter er at det ikke finnes elektriske varebiler med firehjulstrekk, med høy lasteevne og tilstrekkelig med hengerkapasitet. For mange sjåfører er ladetid tapt arbeidstid. Neste år kan markedet dog endre seg i en mer gunstig retning.
- Flere kommuner jobber for å gjøre det attraktivt for bedrifter å kjøre grønt. I hovedstaden bygges blant annet elbilinfrastrukturen ut og det legges også til rette for at flere elvarebiler skal få egne øremerkede parkeringsplasser, ladepunkter, samt vareleveringslommer med lademulighet, avslutter Eriksen.
I det reviderte nasjonalbudsjettet som ble lagt frem 12. mai 2022, stod det fint lite konkret om hva som kan gjøres for å styrke elbilandelen i varebilsegmentet, også når man leaser.
Vurderer du å implementere elektrisk varebil i din flåte? Ta kontakt med oss for rådgivning på tlf.: 23 00 70 70.