brukerhåndbøker

Se våre ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål - FAQ

Bombrikker

Hvordan skaffer jeg bombrikke?

Dersom du ikke har mottatt bombrikke fra Arval, gjør deg kjent med firmabilpolitikken i din bedrift. I noen tilfeller ønsker arbeidsgiver at sjåfør skal anskaffe bombrikke på egenhånd. 


Kan jeg bruke bombrikken på ferjer?

De fleste ferjer som tar betalt for reisen har AutoPass. For å få rabatt må kjøretøyet være registrert med samme betalingsløsning som ferjen. Mens noen ferjer benytter AutoPASS-brikke, benytter andre AutoPASS-ferjekort. Et kjøretøy kan registreres med både brikke og ferjekort i samme forskuddsavtale. 


Dekk

Dekkhåndtering og dekkhotell

Vi ivaretar dekkene dine i hele livsløpet, fra kjøp til lagring og sesongskift. Les mer om våre avtalepartnere her


Inngår vinterdekk?

Det avhenger av avtalene med arbeidsgiveren din. Detaljer finner du i retningslinjene du mottok fra Arval, i My Arval mobilapp og på My Arval. Hvis du er i tvil, kan du kontakte Arval på 23007070


Drivstoffkort og ladebrikker

Jeg har glemt koden til drivstoffkortet mitt

Dersom Arval administrer dine drivstoffkort finner du kodene dine under Mine tjenester i My Arval


Hvilken ladebrikke skal jeg bruke?

Dessverre finnes det ikke i dag kun en ladebrikke eller betalingsløsning som fungerer på alle ladestasjoner. Arval har avtale med ulike ladeoperatører, og hjelper deg gjerne med å bestille ladebrikke. På den måten vil ladekostnaden bli fakturert via Arval på lik linje som tradisjonelle drivstoffkort. 

Se hele oversikten her. 

 


Parkering

Flight Park – Hvordan fungerer det?
  1. Bestill parkering på https://www.flightpark.no
  2. Presiser at det skal sendes faktura til Arval i kommentarfeltet
  3. Du får en SMS samme dagen du skal reise, som gir deg instrukser på hvor bilen skal leveres.
  4. Når du ankommer flyplassen kjør opp foran avgangshallen og legg deg i venstre fil. Ta til venstre inn på korttidsparkeringen.
  5. Når du returnerer henter du bilen samme sted. Du får også en SMS på dette. Les den nøye
  6. Fremvis Arval servicekort når du henter bilen.

7.    Faktura sendes til Arval.

Les mer om Flight Park her:

https://www.flightpark.no/parkering-gardermoen/faq/


Service og vedlikehold

Bilen skal ha service, hvor kan jeg booke og hvordan booker jeg?

Fint om du titter etter nærmeste godkjente verksted i My Arval. Book time selv med verksted for å få tid og dato som passer deg. Faktura skal alltid til oss. Husk å ta med servicekortet.


Ønsker å vaske/polere bilen – hvor?

For normal vask kan du bruke drivstoffkortet ditt. Vi har samarbeid med HandzOn ved behov for grundig vask utvending og innvendig. Sjekk ditt firmas bilpolitikk for å få vite hva som inngår i ditt leasingforhold.


Skade og forsikring

Må jeg betale for skadene mine?

Som regel er det en egenandel for eventuelle uopprettelig skader, inkludert vindus- og dekkskader. Leasingkontrakten oppgir om disse kostnadene gjelder for deg, eller om arbeidsgiveren betaler dem.


Steinsprutskader og rapportering av skader

Jeg har hatt en skade, hvordan rapportere?

Hvis det er skade med motpart må skademeldingsskjema fylles ut og sendes til skade@arval.no, hvis skade er uten motpart kan informasjon om skaden sendes til skade@arval.no. Du vil bli kontaktet av skadeavdelingen for guiding videre i prosessen.


Steinsprutskade, hvor kan jeg fikse det?

Vi har samarbeid med Hurtigruta Carglass, Cary Bilglass eller Riis Bilglass for skade på eller utskiftning av ruter.


Tilbakelevering

Bilen skal leveres tilbake, hvordan går jeg frem?

Vi har satt sammen en sjekkliste for deg som skal levere tilbake din leasingbil. Klikk her for å lese mer om hva du må gjøre før du leverer inn bilen, alternativer for innlevering, eventuelle skader ved retur, og hva som skjer etter tilbakelevering. 


Utleggsskjema

Hvordan fyller jeg ut utleggsskjema?

Hva er utleggsskjema ment for?
Utleggsskjemaet skal kun brukes i nødstilfeller, der fakturering av Arval AS ikke er mulig.

Kriterier for at utleggsskjema kan behandles:
- Fyll ut Excel-dokumentet som du kan laste ned nedenfor. Refusjonsskjemaet ligge fremst (slik at når alle vedleggene slås sammen så skal utleggsskjemaet ligge på førstesiden)                        

- Kvitteringer på faktisk betalt beløp fremvises, hvis ikke dette er mulig så må godkjenning av beløpet fra flåtesjef legges ved isteden.

- Alle feltene som er markert med grønt (se Excel-filen)  fylles ut.

- Refusjon må forespørres innen 12 måneder.

Hvis ikke utleggsskjemaet oppfyller kravene over, så vil det bli returnert, ubetalt.

LAST NED UTLEGGSSKJEMAET HER. 

 

Rekkefølgen for innsending: Utleggsskjemaet først, deretter alle kvitteringene:

Rekkefølgen utleggsskjema

 

 

 

Utleggsskjemaet sendes til faktura@arval.no 


Vedlikehold

Hvor kan jeg dra for å utføre vedlikehold?

Våre avtalepartnere prioriterer våre kunder/sjåfører og blir målt på dette for å forbedre servicenivået vi leverer. Klikk her for å få en oversikt over hvor du kan utføre vedlikehold. 


Hvilke vedlikeholds - / reparasjonskostnader dekkes ikke av kontrakten min?

Enkelte tjenester inngår ikke i kontrakten din. Derfor vil disse ikke bli godkjent når verkstedet legger inn i en forespørsel hos Arval. Hvis du vil, kan du få dette utført på din egen bekostning. De vanligste sakene som ikke er inkludert i kontrakten: oppdatering av kart i GPS, utskifting av gulvmatter, kjøp av ladekabel ...
Hvis du ønsker å motta ytterligere informasjon, vennligst ikke nøl med å kontakte oss - Telefon: 23007070 eller gå inn på My Arval


My Arval Appen tilbyr

:

Enkel tilgang til viktige dokumenter

:

De nærmeste servicepartnerne og bestillingsalternativene

:

Alle meldinger og dokumenter du mottar på samme sted

:

Din kjørestatistikk