- MED 1 381 555 PRIVATUTLEIDE BILER OG EN VEKST PÅ + 6,4 %*, GÅR ARVAL FREM SOM DEN EUROPEISKE LEDEREN INNEN FULL-SERVICE-LEASING**
- ARVAL UTKONKURRERER MARKEDET TIL TROSS FOR PANDEMIEN
- ET AVGJØRENDE ÅR MED LANSERINGEN AV EN NY, AMBISIØS STRATEGIPLAN: ARVAL BEYOND
- VIKTIGE PARTNERSKAP ER INNGÅTT MED SIXT, CAIXABANK, UNICREDIT BANK AUSTRIA, OPPKJØP AV UNICREDIT LEASING FUHRPARKMANAGEMENT GMBH OG ÅPNINGEN ARVAL I COLOMBIA
- ARVAL SITT ENGASJEMENT FOR BEDRIFTENS SAMFUNNSANSVAR (CSR), BLE BELØNNET MED PLATINUM ECOVADIS-RANGERINGEN, NOE SOM PLASSERER ARVAL BLANT TOPP 1 % I BRANSJEN
Arval spesialiserer seg i full-service-leasing av kjøretøy og nye bærekraftige mobilitetsløsninger. Takket være kvaliteten på tjenestene, evnen til å reagere raskt og gripe nye muligheter, motstandskraften til bedriften og soliditeten til BNP Paribas Group, utkonkurrerte Arval resten av markedet i 2020.
I 2020 økte Arval sin utleiepark med 6,4 % sammenlignet med 2019, og nådde 1 381 555 kjøretøy. Den bedriftsfinansierte parken nådde en million kjøretøy i 2020. Detaljhandelssegmentet vokste med 15,7 %, inkludert 100 000 kjøretøy på privatleie. Mid-term Rental-segmentet vokste med 6 %. Arval sine 7 200 ansatte betjener 300 000 kunder i 30 land.
2020, et sterkt år til tross for pandemien
Under helsekrisen ble Arval sine team mobilisert over hele verden for å sikre at tjenestene som tilbys kundene fortsetter på en trygg måte. Takket være sin robuste IT-infrastruktur, kunne mer enn 99 % av de ansatte hos Arval jobbe trygt hjemmefra fra mars 2020. Selskapet leverte også nesten 350 gratis kjøretøy til helsearbeidere i tolv land. I denne sammenhengen har Arval aktivt støttet kundene sine gjennom krisen, og tilbudt fleksibilitet i kontraktmessige vilkår og kontraktsforlengelser. Arval har akselerert markedsstrategien sin gjennom covid-19-krisen og komplimentert B2B-salgsaktivitetene sine med et retail-tilbud støttet av en heldigital kundereise. I respons til nye etter-nedstengnings-mobilitetstrender lanserte firmaet i mai 2020 «The Journey Goes On», en banebrytende tjeneste designet for å hjelpe og støtte Arval sine kunder med å starte virksomhetene sine på nytt med trygge, bærekraftige og kostnadseffektive mobilitetsløsninger.
Høydepunkter fra 2020
Etter 30-årsjubileet sitt i 2019 tok Arval viktige steg ved å presentere den nye strategiplanen sin, Arval Beyond, i oktober 2020, og forberedte selskapet til å vokse jevnt i en ny verden basert på hovedstyrkene mens forretningsmodellen ble revurdert for å svare på kundenes behov.
Arval Beyond omfatter fire forskjellige tilbudsområder: fremkomstmidler i tillegg til biler med for eksempel den nylige lanseringen av sykkelutleie i åtte land (360° Mobility), teknologi som gagner Arval-kundene (Connected & Flexible), sterke partnerskap (Arval Inside), og bærekraftighet i kjernen av alt (Good for you, Good for all).
Drevet av en følelse av ansvar for samfunnet og kundene sine, utviklet Arval i 2020 en sterk CSR-strategi som svar på miljøspørsmål, og satte opp enestående mål for 2025: utleie av en halv million ladbare kjøretøy, og en gjennomsnittlig reduksjon på 30 % i CO2-utslipp for hele bilparken. I 2020 inntok Arval rollen som en forkjemper for elektrisk mobilitet og vokste dobbelt så raskt som markedet når det gjelder bestillinger på batteridrevne kjøretøy, tatt i betraktning det globale markedet per land. Arval tar også aktivt opp likestilling. med for eksempel karriereprogrammet «Arval Women in Action». Arval er overbevist om at dagens kvinner vil bane vei for morgendagens kvinner.
Helt i tråd med det nye tilbudet Arval Inside, så 2020 fornyelsen eller lanseringen av partnerskap smidd med store partnere verden rundt, inkludert SIXT (først Tyskland, Frankrike, Nederland, Storbritannia og Belgia) og CaixaBank Payments & Consumer Group i Spania og Portugal. En ny samarbeidsavtale ble også signert med Unicredit Bank Austria, noe som styrker Arval sin posisjon i landet med oppkjøpet av Unicredit Leasing Fuhrparkmanagement GmbH. Alle disse partnerskapene er basert på et sterkt fokus på å gi en digital kundeopplevelse og utvide utvalget av produkter og tjenester med delte, tilkoblede og elektrifiserte mobilitetsløsninger.
Arval sin vekst i 2020 kom ikke bare fra sterke partnerskap, men også fra geografisk utvidelse. Selskapet styrket sin tilstedeværelse i Latin-Amerika og åpnet et nytt datterselskap i Colombia i samarbeid med Relsa. Dette bekrefter veksten til Arval sammen med partnerne i den latinamerikanske regionen.
Utvider horisonter i 2021 med Arval Beyond sitt første år
I 2021 vil Arval fortsette å implementere strategien sin gjennom konkrete mål. Blant årets prosjekter er:
- Nye tjenester for bedre omsorg av bedriftens behov: Mobility Hub, Mobility App, Mobility Consulting, som en del av Arval Beyond sitt 360° Mobility-tilbud.
- En fornyet ambisjon om å doble ordremarkedet for Battery Electric Vehicles, støttet av et CSR-transformasjonsprosjekt som skal lanseres i juni 2021
- Et ambisiøst partnerskapsprogram for å nå ut til nye befolkninger og landegrenser.
«Krisen i 2020 bekreftet prioriteringene våre for Arval Beyond som noe kundene våre trenger. Arval er enda sterkere i dag og leder markedet når det kommer til ytelse, banebrytende ånd og CSR-forpliktelser. Jeg er veldig trygg på året som kommer, da vi har planlagt en rekke prosjekter og initiativer. Investeringene vi gjør i dag vil styrke vår visjon gjennom 2021 og årene som kommer, og vi forventer å overstige resultatene fra 2020 når det kommer til parkvekst dette året», sier Alain van Groenendael, Styreformann og administrerende direktør hos Arval.
I tillegg til aktivitetsresultatene i 2020, vil Arval offentliggjøre det årlige økonomiske resultatet sitt til pressen den 10. mars 2021.
*Vekst for perioden sin slutt 2019-2020 på en sammenlignbar basis.
**privatleie av flere merker, med full service
Pressekontakter:
Arval:
Michael Benabdallah – michael.benabdallah@arval.no - +47907 38 710
Stian Eriksen – stian.eriksen@arval.no - +47907 97977
Daniel Eurenius – daniel.eurenius@arval.se - +46 87 99 88 90
Om Arval:
Arval spesialiserer seg innen full-service-kjøretøyutleie og nye mobilitetsløsninger, og leide ut nesten 1,4 millioner kjøretøy ved slutten av desember 2020. Hver dag tilbyr mer enn 7 200 ansatte i 30 land fleksible løsninger for å gjøre reiser sømløse og bærekraftige for kundene sine, som varierer fra store internasjonale bedrifter til mindre selskaper og privatkunder. Arval er en av grunnleggerne til Element-Arval Global Alliance, en verdensomspennende leder i parkstyringsindustrien med 3 millioner kjøretøy i 50 land. Arval ble grunnlagt i 1989 og er heleid av BNP Paribas. I konsernet er Arval en del av avdelingen Retail Banking & Services.
Om BNP Paribas:
BNP Paribas er en topprangert bank i Europa med en internasjonal profil. Den opererer i 71 land og har nesten 199 000 ansatte, inkludert mer enn 151 000 i Europa. Konsernet rangerer høyt i sine tre kjerneområder for aktivitet: Innenriksmarkeder og internasjonale finansielle tjenester (hvor banknettverk og finansielle tjenester er gruppert under Retail Banking & Services) og bedrifts- og institusjonell bankdrift, fokusert på bedrifts- og institusjonelle kunder. Konsernet hjelper alle kundene sine (detaljhandel, foreninger, bedrifter, SMB, store bedrifter og institusjoner) med å gjennomføre prosjektene sine ved å tilby tjenester innen finansiering, investering, sparing og beskyttelse. I Europa har konsernet fire innenlandske markeder (Belgia, Frankrike, Italia og Luxemburg) og BNP Paibas Personal Finance er ledende innen forbrukslån i Europa. BNP Paribas ruller også ut sin integrerte detaljhandelbankmodell over middelhavslandene og i Tyrkia og Øst-Europa, og har et stort nettverk i den vestlige delen av USA. I aktivitetene innen Corporate & Institutional Banking og International Financial Services, nyter BNP Paribas lederposisjoner i Europa en sterk tilstedeværelse i Amerika og har et solid og raskt voksende nettverk i Asia/Stillehavsregionen.